De kinderen van de Reus

Vorig jaar kwam werd onder impuls van TAZ-curator Caroline Pauwels DE REUS IN DE MENS gecreëerd. Tijdens dit traject werkten theatermakers Stefan Perceval en Marit Stocker (HETGEVOLG) samen met talentvolle mensen die daar doorgaans niet de kans toe krijgen. Tussen hen ontstond een eeuwigdurende band die oogkleppen af en de harten en hoofden openzette en de kracht van hun woorden tot in elke knook van elk lijf liet doordringen. Velen van hen kregen voor het eerst in hun leven applaus voor hun verhaal en werden de gidsen voor nieuwe deelnemers.

En nu is er DE KINDEREN VAN DE REUS, een verhaal dat bewijst dat elke mens ergens een kracht heeft die hem kan helpen (opnieuw) zijn plaats in de samenleving op te eisen. De voorstelling vertrekt vanuit de leefwereld van de deelnemers die in een grotere kwetsbaarheid leven: hun verhalen, woorden, hoe ze in de wereld staan (of hangen). Hierbij dagen Stefan en Marit hen steeds opnieuw uit om hun comfortzone te overstijgen.

JULIA

“het jonge meisje van 70 jaar…”

Ze vergeet stilaan wanneer het maandag of dinsdag is.
Ze kijkt door het gekrakeleerde glas van de commode in haar slaapkamer en ziet een meisje van 17 jaar.
Een meisje dat verliefd is en wil dansen door haar dromen.

Maar er zijn altijd weer die stemmen.
In haar hoofd.
Ze kloppen op de deur van haar hart.
Ze willen haar dood.
Bang is ze niet.
Ook al lijkt ze alleen, ze voert een leger aan.
Een leger van herinneringen, galopperend op glazen paarden in een kristallen nacht.
Ze is klaar voor de ultieme liefde waar ze al heel haar leven op wacht.
Ze is Julia.
Dat denkt ze toch.
Dat zeggen ze haar ook.
Ze is Julia.
Het jonge meisje van 70 jaar…

Verhalen, tekst, spel, dans en choreografie: Julie Vandenhout, Nico Sturm en Iris Bouche
Productie: HETGEVOLG in co-productie met Het Laatste Bedrijf

HET GEVOLG- u bent mijn moeder

U bent mijn moeder

In U bent mijn moeder geeft Joop Admiraal een eerlijk en aangrijpend beeld van het leven van zijn 80-jarige, demente moeder. Stefan Perceval bewerkte dit verhaal tot een moeder-dochter-confrontatie, waarbij Sien Eggers beide rollen speelt.
U bent mijn moeder gaat over het verdriet dat de kop opsteekt als de moeder door de genadeloze tijd wordt ingehaald. Zich dingen niet meer herinnert. Moet leven in een verzorgingstehuis. En denkt dat niemand haar komt bezoeken.CREDITS:

“Ik ben hier nog de beste van allemaal”, zegt ze over haar buren in het tehuis. Ze zal het blijven herhalen tot ze volledig in zichzelf is opgesloten. Het hardvochtige proces van verdwijnen.
Greet Sels schreef hierover in De Standaard:

“De verdienste aan deze voorstelling is dat ze niet gevoelig wil zijn of dramatiseert. Het is een respectvol portret, waar desondanks veel humor in zit.”

CREDITS:

Productie: HETGEVOLG
Tekst: Joop Admiraal
Spel: Sien Eggers
Bewerking en regie: Stefan Perceval
Decor: Jan Strobbe

tussen licht en donker

Wij krijgen van de provincie Antwerpen de mogelijkheid om het project ‘inclusieve economie’ op te starten, wat betekent dat wij mensen uit kwetsbare groepen een lerende werkplek kunnen aanbieden.
De provincie noemt dit ‘inclusieve economie’, wij noemen dat ‘Met hart & hand’, want wat het hart niet voelt, krijgt de hand niet voor elkaar.

Tussen licht en donker

Onder begeleiding van Diane Belmans gingen ze op zoek naar tegenstellingen
In gevoel
In richting
In ons hoofd
In ons lijf
Het verschil tussen
Hoog en laag
Gespannen en los
Ver en dichtbij
Luid en stil
Alleen en samen
Veilig en bang
Verdrietig en blij.

 

Zie!Zee!

De minister van Onderwijs heeft middelen vrijgemaakt voor steden die gedurende twee jaar in de schoolvakanties taalstimulerende activiteiten Nederlands willen aanbieden. Antwerpen weet al langer dat de Hartenprojecten van HETGEVOLG er ook voor zorgen dat de taal wat vlotter van de tongen rolt. Daarom hebben ze gevraagd om onze expertise in te zetten bij jongeren (+ 11 jaar) met een taalachterstand Nederlands.

Zie!Zee!

In Zie!Zee! volgen we de jongeren in hun reis naar de nieuwe wereld.
Waar gaan ze naartoe?
Wat gaan ze missen?
En is die nieuwe wereld wel zo geweldig?
Aan de hand van Moby Dick, Seachanty en hun eigen verhalen over de zee nemen ze ons mee op hun reis.

Zie!Zee! is een voorstelling over moed, afscheid nemen en bovenal vriendschap.

regie: Marlies Bosmans

HOME

De minister van Onderwijs heeft middelen vrijgemaakt voor steden die gedurende twee jaar in de schoolvakanties taalstimulerende activiteiten Nederlands willen aanbieden. Leopoldsburg weet al langer dat de Hartenprojecten van HETGEVOLG er ook voor zorgen dat de taal wat vlotter van de tongen rolt. Daarom hebben ze gevraagd om onze expertise in te zetten bij jongeren (+ 11 jaar) met een taalachterstand Nederlands.

HOME

In HOME zien we jongeren een nieuw thuis bouwen.
Wat heb je nodig om je thuis te voelen?
Wie moeten daar zijn?
En wat is onvervangbaar?

Ze nemen ons mee door hun huizen van vroeger en bouwen samen aan een nieuw huis in Leopoldsburg.

regie: Marlies Bosmans

Apocalyps

De minister van Onderwijs heeft middelen vrijgemaakt voor steden die gedurende twee jaar in de schoolvakanties taalstimulerende activiteiten Nederlands willen aanbieden. Turnhout weet al langer dat de Hartenprojecten van HETGEVOLG er ook voor zorgen dat de taal wat vlotter van de tongen rolt. Daarom hebben ze gevraagd om onze expertise in te zetten bij jongeren (+ 11 jaar) met een taalachterstand Nederlands.

Apocalyps

In Apocalyps volgen we de jongeren in afwachting van het einde van de wereld. Ze zitten samen in een bunker en zijn op elkaar aangewezen.

De voorstelling die Marlies Bosmans met de jongeren maakt, is geïnspireerd door de film Don’t look up. Een film waar de jongeren een grote fascinatie voor hadden. De fictieve verhaallijn is een voedingsbodem voor grote levensvragen.

Wat als de wereld op zijn einde loopt?
Waar gaan we dan naartoe?
Wie zouden we willen zien en omhelzen?
Wat gaan we missen, wat zouden we graag nog een laatste keer eten en welke dromen moeten we opbergen?

Ze dansen, feesten en zingen alsof hun leven ervan af hangt, wachtend op het einde dat misschien niet komt.

Hartenlagen – voorstelling

HETGEVOLG en Ligo Waas & Dender werken samen aan een nieuw Hartenproject in Sint Niklaas. Eind maart presenteren we onze eerste stappen met harten en hoofden vol verhalen om te ontdekken.

HARTELAGEN is een project van HETGEVOLG i.s.m. Ligo Waas & Dender met steun van Cultuurkuur.

repetities HARTELAGEN – Ligo Waas & Dender

HETGEVOLG en Ligo Waas & Dender werken samen aan een nieuw Hartenproject in Sint Niklaas. Eind maart presenteren we onze eerste stappen met harten en hoofden vol verhalen om te ontdekken.

HARTELAGEN is een project van HETGEVOLG i.s.m. Ligo Waas & Dender met steun van Cultuurkuur.

HET GEVOLG - Grijze Tuinen

GRIJZE TUINEN

GRIJZE TUINEN is gebaseerd op de documentaire “Grey Gardens” waarin een moeder en dochter door de jaren heen steeds meer geïsoleerd en vereenzaamd zijn. De dochter blijkt bovendien getekend door het trauma van een gefnuikte showbizz-carrière – gedwarsboomd door de moeder. Ze ontwerpen hun eigen kleren, mijmeren over onbeantwoorde liefdes en treiteren mekaar over vroeger en nu.

WAAR LEVEN – Art as leverage

HETGEVOLG is partner in het Erasmus+ project ‘Art as leverage’. Dit project met partners uit heel Europa wil met een cultuurparticipatief proces werken aan het versterken en verbinden van laaggeletterde studenten.

De Wissel – repetitie

Voor de eerst keer werkt HETGEVOLG in dit project met de leerlingen van De Wissel in Bilzen. Zoals in alle projecten van HETGEVOLG vertrekken we altijd vanuit de leerlingen zelf en gaan opzoek naar de kunstenaar in ieder van hen.

Erasmus Plus project

HETGEVOLG deelt zijn know-how in het Europese Erasmus+ project; “ART AS A LEVERAGE”. Hoe de kunsten echt een hefboom kunnen zijn om mensen te versterken en te verbinden.
Samen met Blenders vzw, De Ruimte vzw, Ligo Kempen en De Nieuwe Veste uit Breda en beschäftigung und bildung uit Hamburg.